Oldalcsoportok

2024. július 6., szombat

Egy kassai sírkő hieroglifikus mondatjele

Beofsics Györgytől megkaptam egy magyar hieroglif írással írt mondatjelet hordozó kassai sírkő fényképét (amelyet itt is megköszönök), az alábbi levél kíséretében:

Szervusz Géza! ... Kassán vagyok és a Szent Erzsébet dóm felujitásánal cirka 100 éve talált és kiállitott sírfedlapon ligaturát láttam. Nagyon izgalmas lehet hogy mit jelent, kérhetlek hogy elolvasd? ... Üdvözlettel, Beofsics Gyuri -  



1. ábra. Jakab anyja Katalin 1375-ös sírköve Kassáról, a címerpajzson a Ragyogó Dana ten mondatjellel




2. ábra. A Beofsics György által küldött fénykép Jakab anyja Katalin kassai sírkövéről


E kassai ligatúrák (mert több hasonló is van) régóta ismertek a tulajdonképpen nem is létező írástörténész szakma előtt. Én is láttam már némelyiket egy kassai kirándulásunkon. A kutatás lényegében nem tud mit kezdeni velük. Azt már többen is sejtették, hogy elolvashatóak a székely írás segítségével, ám betűzve kezdtek neki, ami nem vezethetett eredményre. Szójelekkel azonban könnyen elolvasható: Ragyogó Dana ten (mai magyarsággal: Ragyogó Dana isten) alakban. Ugyanaz a jelhasználat, mint amit az archaikus hímes tojásainkon is láthatunk (3. ábra). 


3. ábra. Dobronaki hímes tojás az ismétlődő Szár, ragyogó Isten (mai magyarsággal: Urunk, a ragyogó Isten) mondattal (a központi nyolcágú csillag a sumér dingir "isten" szójel megfelelője, a magyar Dana hieroglifa eredetibb változata)


A 2021-ben közreadott MTA rováskorpuszban Vásáry István letagadja, hogy olyan képszerű szójeleink lennének, mint amilyenek a kínaiaknak is vannak. Ezért nem is várható, hogy a "tudományos konszenzus" hamarosan előbbre fog lépni e téren.

Az 1. ábrán látható mondatjel három elemi szójelből áll, amelyek képszerűsége esetenként már megközelíthető. E hieroglifák akrofóniájának rekonstrukcióját a Magyar hieroglif írás c. kötetben adtam közre. 

- A ten "isten" jel az Istennel azonos égig érő fát (világfát) ábrázolja, amiről éppen mostanában bontakozott ki egy vita az akadémikus tudomány legismertebb szereplői között. Persze a vita nem vezethetett eredményre, mert köreikben a székely rovásírás kutatása és a nyílt tudomány elveinek alkalmazása évtizedek óta nem szalonképes. A székely írásban fennmaradt alakja a 3. ábra jobb szélén lévő jelsor fentről második tagja.

- A Dana hieroglifa esetleg az Éden kereszt alakú szárazföldjének és/vagy a négy szent folyónak a térképe (ez esetben összetéveszthető az X alakú Bél jellel). Ha az eredetileg soksugarú Napot ábrázoló sumér dingir "Isten" jelből egyszerűsödött le (s egy kasszita pecséthenger ábrázolása ezt valószínűsíti), akkor ez a kereszt alakú jel egy sugaras napjelkép leszármazottja. 

- A ragyogó hieroglifa lehet a Napból kiinduló hatótényezők (egy tordos-vincsa ligatúra alapján az égi folyó, esetleg a napsugár?) jelképe. A székely írásban fennmaradt alakja a 3. ábra jobb szélén lévő jelsor fentről harmadik tagja.

A Dana ten ligatúra előfordul a székelyderzsi rovásírásos tégla szövegében is, megoldhatatlan problémát okozva az eddigi "megfejtőknek", akik a szójeleinkről nem hajlandók tudomást venni. A mondatjelnek ismert néhány Árpád kori (vizsolyi, somogyvári stb.) megfelelője is. Megtalálható a Nagy Károly által az avaroktól rabolt kincsek egyikén és egy hun ékszeren is. Ezeket a székelyderzsi mondatjelről írt cikkemben mutatom be (a fenti linkre, vagy az irodalomjegyzékben említett cikkre kattintva érhető el). 



4. ábra. A Nagy Károly által az avar kincstárból elrabolt s most Conques-ben őrzött kincsek egyikén is szerepel a Dana ten ligatúra, ám fordított sorrendben egy hármas halom alakú hieroglifába szerkesztve, a három jel együtt a Dana ten országa olvasatot adja



Irodalom

Varga Géza: Magyar hieroglif írás

Varga Géza: Az MTA rováskorpusza





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése