Oldalcsoportok

2024. május 30., csütörtök

Silviu Ota által közölt tatárjárás kori moldvai leletek hieroglifikus olvasata

Silviu Ota tájékoztat a Hoards and isolated jewellery discovered outside the Carpathian arch c. cikkében a tatárjárás időszakában és később elrejtett kincsekről. Az 1241–1242-es tatárjárás után a Kárpátokon kívüli terület és a Duna torkolatvidéke meglehetősen gyors és változatos átalakulásokkal jellemezhető. Mindenekelőtt figyelembe kell vennünk a döbbenetet, amit elsőként a Magyar Királyság élt át. Az merült fel ekkor, hogy képes-e megvédeni magát a tatárokkal szemben. Az egyik első intézkedés volt 1247-ben, hogy a magyar királyság engedményezte a szeverini Bánságot a johannita lovagoknak. A helyzet ezután csak részben oldódott meg, mivel a tatárok is ellenőrizték a területet a XIII. század végén. A kis kincsleletek a helyi elitekhez köthetők, akik megpróbálták eltemetni a konfliktusok miatt lecsökkent darabszámú értékeiket. A néhány további egyedi darab is külső támadásokhoz, vagy a helyi közösség tagjai közötti erőszakos vitákhoz kötődik. 

Hozzátehetem: e helyi elitben jelen lehettek a honfoglalás előtti magyarság Kárpát-medencén kívül maradt, vagy a Magyar Királyságból érkező későbbi népesség csoportjai. Lehetséges, hogy az Attila halála után az Al-Duna tágabb környezetébe (Sántha Attila szerint Csigle mezejére) visszahúzódott hunok, vagy az avarok egy része is megélte a tatárjárást. 

E cikkben azt a három - egyetlen lelőhelyről előkerült - tárgyat mutatom be, amelyen magyar hieroglifikus (ősvallási kötődésű szójeleket alkalmazó) szövegek vannak. A szerző tájékoztatását ezek elolvasásával egészítem ki. 


1. ábra. Voinesti fülbevaló a Nagy ragyogó sar isten magas kő (mai magyarsággal: Nagyságos ragyogó úristen magas köve) olvasatú jelmontázzsal, az ábra bal szélén lentről felfele a székely írás "n" (nagy), "r" (ragyogó), "s", isten (ten + ős), valamint "m" (magas) és jele látható



A voinesti fülbevaló jelmontázsa több rétegű kompozíció. Nem csak rajz és írás egyszerre, hanem az írás is kétrétegű. A fenti olvasat lehetősége mellett ugyanis megtaláljuk benne egy istenidéző szertartás szövegkönyvét is. A madarak farkában elhelyezett ferde vonalak egyik csoportja az istenhívó ragyogj, ragyogj, a másik csoport pedig a búcsúztató ragyogtál, ragyogtál szavakat rögzíti. Az istenidéző szertartások menetrendje szerint ezek között történik meg az epiphania, az Isten megjelenése. Ezért olvasható középen a sar isten (mai magyarsággal: Úristen) szó. A fülbevaló amulettként szolgálva, az Isten megidézésével védte a tulajdonosát.

A sztyeppi népek fülbevalóin rendszeresen olvashattunk már hasonló ősvallási vonatkozású szövegeket (5-8. ábra).



2. ábra. Az előkerült leletek térképe




3. ábra. Voinesti övveret a Lyukó szár magas köve (mai magyarsággal: Lyukó úr magas köve) mondattal, az ábra bal felső sarkában a voinesti magas, Lyukó, szár és hieroglifák, a jobb felső sarokban a székely írás "m" (magas), "ly" (lyuk, Lyukó), "sz" (szár "növényi szár, úr") és rovásjele




4. ábra. Voinesti övveret a szimmetrikus Lyukó isten mondattal, az ábra jobb szélén, lentről felfele a voinesti hieroglifáknak megfelelő székely "ly" (lyuk, Lyukó), ten és ős rovásjelek




Függők hieroglifikus mondatai

5. ábra. Magyar mondatok sorát őrző kusán függő Tillia Tepéről,
pl. a felső részén olvasható a Lyukó magas köve mondat




6. ábra. Elolvasható párthus függőRagyogó, nagyságos Lyukó mondattal, azt jelzi, hogy sztyeppi eleink rendszeresen használhatták a függőket a világnézetük kifejtésére




7. ábra. Erdélyi avar fülbevaló (Cosma/7, középen), a feje tetejéről a talpára állított jelmontázs (balra), a székely írás "m" (magas), "ly" (Lyukó), kő és "n" (nagy) jele (jobbra), az olvasat: Nagyságos Lyukó magas köve




8. ábra. Párthus függő antropomorf istenábrázolással és az Isten szóval



Irodalom

Silviu Ota: Hoards and isolated jewellery discovered outside the Carpathian arch Slovenska Archeologia Journal of the Institute of Archeology of the Slovak Academy of Sciences (academia.edu)

Varga Géza: Magyar hieroglif írás, Írástörténeti Kutatóintézet, Budapest, 2017. 

Varga Géza: Sántha Attila poszthun népmozgásai és a székely írás eredete

Varga Géza: "Magas kő" ábrázolási konvenció példatárnull 

Varga Géza: Istenidéző szertartások szövegkönyve

Varga Géza: Párthus függő a hieroglifikus "Ragyogó nagy Lyukó" mondattal

















Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése