Szabó Éva hímes tojásokat író népművész. Ebben a cikkben az egyik alkotását mutatom be (1. és 2. ábra). A hímes tojás azért érdemes a kiemelt figyelmünkre, mert az egyik részlete Magasságos ősúr köve alakban elolvasható a magyar hieroglif írás szójeleivel. E magyar hieroglifák (ősvallási kötődésű szójelek) leírását 2017-ben tettem közzé.
A magas kő ábrázolási konvenció egyik példája ez a ligatúra, amely kitűnő párhuzamokkal rendelkezik Eurázsiában és Amerikában is a régészeti leleteken. A magas kő ábrázolási konvenció fix eleme a magas és a kő hieroglifa. Ezek a hegyekből rakott, égbe vezető lépcsőt, az istennel és a Tejúttal azonos világoszlop bal és jobb oldalát ábrázolják.
Közöttük néha az isten képe, vagy a rá utaló hieroglifa szokott harmadikként megjelenni. Esetünkben az ős hieroglifa archaikusabb változata látható középen, amely a Tejút hasadékában kelő napistent jelképezi. Az ős jellel együtt a három hieroglifa egyszerű olvasata Magasságos ős köve. Ám korántsem bizonyos, hogy ez az egyszerű olvasat pontos.
A hímes tojás hasadékot ábrázoló ős hieroglifájának belsejében a szár "úr" hieroglifa képszerű, ágakat is ábrázoló változata jelenik meg (lásd az 1. ábra legalsó jelét!). Ez jelképezi az égig érő fával azonos istent, de nem tudjuk, hogy kiolvasáskor hangzik-e a szár, vagy sem. A székely írás ős szójelében a szár jelnek már csak egy egyszerűsített, függőleges egyenes alakú változata jelenik meg (1. ábra), de azt nem kell kiolvasni, a hangzásban nem vesz részt. Az persze lehetséges, hogy ez csak a betűírásra való áttéréskor, az akrofónia során végbement egyszerűsítés eredménye, egy modern szokás. Eredetileg (a hieroglifikus írásunk mindennapi használatának idején) feltehetően a szár "úr" jelet is kiolvasták. A mai székely ős jel eredeti alakját, amely a hímes tojáson is látható, az avar korban még ős szár (ősúr) alakban olvashatták.
Ha a szár jel ágakkal rendelkező képszerű változatát kiolvassuk, akkor a hímes tojás jelmontázsának teljes olvasata: Magasságos ős szár köve (mai magyarsággal: Magasságos ősúr köve). Feltehetően ezt kell most elolvasnunk a hímes tojásról.
A hasonló dilemmákat további hieroglifikus szövegek elolvasása és megértése oldhatja fel.
3. ábra. A szentgericei (Székelyföld) unitárius templom egyik mennyezetkazettájának közepét kitöltő felülnézeti világmodell több "magas kő" ábrázolási konvenciót tartamaz
5. ábra. A szentgericei világmodell és a karcagi csatkarika csak egyetlen jelben térnek el, a szentgericei sar "sarok, úr" hieroglifa helyett a karcagi csatkarikán az ég szójele szerepel
8. ábra. A zamárdi avar temetőből előkerült csat nyelvén a Bél szár (mai magyarsággal Bél úr) mondatot találjuk
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése