Oldalcsoportok

2019. július 3., szerda

A filipovkai szarmata szarvas jelei



2004-től kilenc temetkezést ástak ki az orenburgi régióban Filipovka területén. Közülük a 4-es kurgán volt a legjelentősebb, mert benne egy jórészt háborítatlan királyi sírt találtak a Kr. e. V., vagy a IV. századból. E sírból az állatstílust reprezentáló nemesfém tárgyak kerültek elő. A temetkezés a déli Ural korai szarmata kultúrájáról tájékoztat. E cikk az egyik filipovkai aranyszarvas jeleit mutatja be, amelyek mindegyikének van hun és magyar párhuzama. A segítségükkel egy szabályos magyar mondatot olvashatunk el a szarvas szarván. A testén lévő jelek is ismerősek, de az olvasatuk még bizonytalan (1).




1/a. ábra. A filipovkai aranyszarvas és hieroglifáinak magyar párhuzamai





1/b. ábra. A filipovkai aranyszarvas




2. ábra. A filipovkai szarvas agancsába írt hieroglifikus mondat olvasata: Nagy jó ügy (mai magyarsággal: Nagyságos, jóságos folyó)





3/a. ábra. Szarmata ügy "folyó" hieroglifa az aranyszarvas szarváról



3/b. ábra. A székely írás "ü" (ügy "folyó") jele 




3/c. ábra. A bulgáriai Hamangia kultúra edénye a Kr. e. V. évezredből



A 3/c. ábra 7 ezer éves edényének köriratában  négyszer jelenik meg a magyar hieroglif írás jeleivel írt Ak ügy (mai magyarsággal Heraklész folyó) mondat, s benne a szarmata ügy "folyó" hieroglifa idősebb testvére. Az archaikus edény, a hagyománynak megfelelően az Édent idézi fel például a négy szent folyó feltüntetésével. Ugyanezt a szabályt követi az amerikai indián edény is a 3/d. ábrán. 

Számunkra ebből most az érdekes, hogy a szarmata szarvas szarván lévő ügy "folyó" jel már a kőkor óta széles körben ismert, azaz számíthatunk rá, hogy a szarmaták is tisztában voltak a jelentésével. 

Ezt egy másik gondolatmenettel is ellenőrizhetjük, ugyanis a sztyeppi szarvasábrázolások az égi szarvasvadászat szarvasát szokták felidézni. Mivel a csillagszarvas agancsa a Tejút felső részén, a Sarkcsillag közelében van, a szarvasábrázolások a szarvasagancsban gyakran folyóra utaló jeleket helyeznek el. Ezért szerepel az ügy "folyó" és a "folyó" hieroglifa a szarmata szarvas szarván (3/a. és 4/a. ábra).



3/d. ábra. Anaszazi (mogollon) tál, világmodelljében a négy szent folyó jelzésére az ügy "folyó"hieroglifát használja fel



4/a. ábra. Szarmata  "folyó" hieroglifa az aranyszarvas szarváról



4/b. ábra. A minuszinszki kultúra (Kr. e. V-III szd.) szarvasának  "folyó" hieroglifája (balra), gömöri tornácoszlop-kitámasztó "folyó" hieroglifája (középen) és a székely írás "j" betűje (jobbra)



5/a. ábra. Szarmata nagy hieroglifa az aranyszarvas szarváról




5/b. ábra. Mongóliai hun szövet nagy hieroglifája (balra), egy apahidai hun csat nagy hieroglifája (középen) és a székely írás "n" betűje (jobbra)


6/a. ábra. Szarmata Jóma "jó magas/mágus" ligatúra



6/b. ábra. Az adorjási református templom Jóma "egy kőkori isten neve" ligatúrája (balra) és agyagból égetett amerikai indián megfelelője (jobbra)




7/a. ábra. A szarmata szarvas falu/él/lakik(?) hieroglifája



A 6/a. és 7/a. ábrákon látható két hieroglifa talán az Élő Jóma vagy a Jóma lakása mondatot rögzíti, ez az olvasat azonban a 7/a. ábrán látható, sávozott háromszög alakú jel szemantikájának feltáratlansága miatt nem tekinthető véglegesnek és biztosnak.



7/b. ábra. Hettita "város" szójel (balra), a székely írás homoródkarácsonyfalvai "l" betűje (középen) és egy anaszazi edény ismeretlen jelentésű jele (jobbra) 


Jegyzet

(1) Mivel a szójelek nem jelölik a szó pontos hangalakját, az olvasatnak az írás sajátosságaiból következően van némi szabadsági foka. A megfelelő székely jeleknek köszönhetően a jelek hangalakjából általában egy hangot ismerünk. A szójel jelentését pedig a jel képi tartalma, a szójeles írásokban található jelpárhuzamok valamint egyéb adatok alapján fel tudtuk tárni. Mégis, úgy gondoljuk, hogy a hangalak pontosításához szükség lehet (hettita, urartui, szkíta stb.) nyelvészeti segítségre is.


Irodalom

Az Éden szó rokona-e az edény szavunknak?









A veleméri Csinyálóház egy különleges őrségi szállás (két háló, fürdőszoba, étkezőkonyha, 5 ágy, nagy terasz)  a kertjében lévő tóka tündérrózsái és a levelein napozó békák érdekes látnivalót kínálnak öregnek és fiatalnak 


A veleméri Szentháromság-templom, amelynek két rovológiai nevezetessége is megtekinthető


Ha Ön, kedves olvasó eddig eljutott a cikk olvasásával, akkor megérdemel egy kis ajándékot, egy különleges nyaralási ötletet.  Elfogadna olyan ajánlatot, amiben nem csak őrségi szállás, hanem némi kulturális csemege is van, ami nem kerül túl sokba? Akkor megtalálta! Ajánljuk magunkat! Ez persze nem mentes minden önérdektől, viszont kétségtelenül egyedi. Az általunk javasolt őrségi szálláson a magyar hieroglif írásról is folytathat eszmecserét, nem is beszélve a Sindümúzeum díjtalan meglátogatásáról az itt eltöltött nyaralás alkalmával. S mindez (a beszélgetés és a Sindümúzeum is) teljesen díjtalan. 


Amennyiben Ön az őrségi szállás félpanzióvalőrségi szállás medencévelőrségi szállás SZÉP-kártyávalőrségi szállás Őriszentpéteren, netán az őrségi szállás Szalafőn keresőkulcsok mentén keres magának egy őrségi lakosztályt, vagy őrségi szálláshelyet az írástudomány és a szép táj mellé, akkor mi tudjuk ajánlani a legkedvezőbb megoldást! 

Az írástörténet és az őrségi jelkincs iránt érdeklődő igényesek, mint Ön is,  aligha találnak jobbat a veleméri Cserépmadár szállás és Csinyálóháznál, e jellegzetes őrségi szálláshelynél, mert írástörténész által működtetett Cserépmadár szállás és Csinyálóház Veleméren is csak egy van. Igazán kár lenne haboznia, inkább hívja a 06(20)534-2780-as telefonszámot a rovológus által vezetett őrségi szállás lefoglalása végett!



A veleméri Csinyálóház (egy különleges őrségi szállás) mellett várja a felújítást a százhúsz éves pajta

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése