Oldalcsoportok

2019. április 10., szerda

Kijevi övcsat hieroglifikus szövegekkel

A kijevi öv részletének fényképét a neten találtam és arról készítettem az itt bemutatott fotógrafikát (1. ábra). 1000-1200 tájáról való és kijevi. (1) A tárgy elolvasható.



1. ábra. A kijevi övcsat részlete hieroglifikus szövegekkel (fotógrafika), a korong képszerkezete (olvasható díszítése) egy Lyukó hieroglifába illesztett világmodell, amely a hunok panteista ősvallásának álláspontját fejezi ki, miszerint Lyukó napisten azonos a világgal, a világ középen az Isten, a sarkain pedig a sarok (az égbe vezető út) jelképe/mondatjele olvasható, összességében feltehetően egy körben olvasható ősvallási imát rögzít




2. ábra. A kijevi övcsat Lyukó magas ős sár köve (mai magyarsággal: Lyukó magasságos ősúr köve) mondata, a "magas kő" ábrázolási konvenció gondolatgazdag (az égig érő fát ábrázoló) megvalósítása




3/a. ábra. A kijevi övcsat Magas sar/sarok köve (mai magyarsággal Magasságos úr köve) mondata a "magas kő" ábrázolási konvenció egyszerűbb előfordulása 



A kijevi övcsaton két változatban is szerepel a "magas kő" ábrázolási konvenció. Az egyik esetben egy növényi ábrázolás két levele képezi a magas és a szójeleket (2. ábra), a másik esetben egy lépcsős toronytemplom két oldala adja a magas kő szavakat (3/a. ábra). Az ábrázolási konvenció eddig ismert példái olyan földrajzi területekhez kötődnek, amelyek ismerték a lépcsős toronytemplomot (3/c. és 3/d. ábra). A hun és magyar emlékeken való előfordulása (3/b., 3/e. és 3/f. ábra) arra utal, hogy a hun-magyar kultúra a Közel-Kelet, Szibéria és Amerika legkorábbi, piramisépítő kultúráinak a rokonságába tartozik. Ebből és a tárgy időtálló voltából arra gondolhatunk, hogy az öv valamelyik hun utód (pl. a magyar) nép hagyatékához tartozhat. 




3/b. ábra. Csángó hímes tojás a Magas sar/sarok köve (mai magyarsággal: Magasságos úr köve) mondattal, a hun hagyományt őrizte meg




3/c. ábra. Jeddito váza, a magyar hieroglif írás segítségével a Magas jó sar/sarok köve (mai magyarsággal: Magasságos jóságos úr köve) mondat olvasható el, ám ez az olvasat nem feltétlenül azonos az esetleg létező indián olvasattal




3/d. Afganisztáni istennő-idol hieroglifákkal (Kr. e. 2000), a vállain a "magas kő" ábrázolási konvenció korai példáival (jobbra lent a karcagi csatkarika magas és hieroglifája




3/e. ábra. Az Árpád kori karcagi csatkarikán a Magas kő és a Magas égi kő mondatok ismétlődnek



 

3/f. ábra. Hun csat a lépcsős toronytemplom, a magas kő ábrázolásával (Bóna István nyomán)





4. ábra. A kijevi övcsat Föld hieroglifája




5. ábra. A kijevi övcsat hieroglifái (a hun oszlopban) és a megfelelő székely jelek (ez utóbbiakhoz sorolva a karcagi csatkarika és a Szertő tető jelkészletét is)


Az ősvallási ima olvasata

A kijevi övcsaton lévő jelek a végső soron kőkori eredetű ősvallás jelképeiből alakultak ki. A "magas kő" ábrázolási konvenció képi tartalma és szemantikája, valamint előfordulásainak elterjedési köre is jól illusztrálja a jelhagyomány történeti és ősvallási kötődéseit (l. az irodalomjegyzékben felsorolt dolgozatokat is!). A hasonló hieroglifikus ábrázolások (világmodellek és a belőlük kialakult köriratok) több esetben imaszövegnek bizonyultak. Ilyen párhuzam többek között az afrászijábi tál, a berekböszörményi gyűrű, a regölyi gyűrű és a karcagi csatkarika imaszövege is. Ezért joggal gondoljuk, hogy a most tárgyalt hun övcsat korongján is egy körben elolvasható imádság ismétlődő mondatait látjuk. 

Az ima nyilvánvalóan Lyukó napistenhez szól, akit több hun hieroglifikus szöveg is megszólít s akinek a jele e tárgyon is többször előfordul, ráadásul a világmodell alapszerkezetét is meghatározza. A pontos imaszöveg megállapítása mégsem könnyű, mert nem lehetünk biztosak abban, hogy melyik hieroglifát kell kiolvasni és milyen sorrendben.  

Az említett bizonytalanságokat figyelembe véve, a Lyukó ősúr magas kövének földje, vagy egy hasonló szerkezetű és mondanivalójú olvasat tűnik lehetségesnek. A feltehetően énekelve elmondott imában ez a mondat ismétlődhetett négyszer. 


Jegyzet

(1) Egy kedves, harlequin nevű olvasómnak ( https://hup.hu/node/164060#comment-2344229 ) köszönhetően sikerült megtalálni a múzeumot, a New York-i MET-et, ahol ezt a tárgyat őrzik. Köszönöm a segítséget! A lelet fényképét bemutató cikk szerint ez egy nc madarakkal és geometriai motívumokkal. Ami persze a "geometriai motívumokat" illeti, ezek nem csak geometrikusak, hanem el is olvashatók.


Irodalom

Elolvasható hun ékszer a Ragyogó, magasságos Khuar köve mondatjellel

Acoma agyagdoboz a Magas kövön ragyogó Dana isten mondattal

















A veleméri Csinyálóház egy különleges őrségi szállás (két háló, fürdőszoba, étkezőkonyha, 5 ágy, nagy terasz)  a kertjében lévő tóka tündérrózsái és a levelein napozó békák érdekes látnivalót kínálnak öregnek és fiatalnak 


A veleméri Szentháromság-templom, amelynek két rovológiai nevezetessége is megtekinthető


Ha Ön, kedves olvasó eddig eljutott a cikk olvasásával, akkor megérdemel egy kis ajándékot, egy különleges nyaralási ötletet.  Elfogadna olyan ajánlatot, amiben nem csak őrségi szállás, hanem némi kulturális csemege is van, ami nem kerül túl sokba? Akkor megtalálta! Ajánljuk magunkat! Ez persze nem mentes minden önérdektől, viszont kétségtelenül egyedi. Az általunk javasolt őrségi szálláson a magyar hieroglif írásról is folytathat eszmecserét, nem is beszélve a Sindümúzeum díjtalan meglátogatásáról az itt eltöltött nyaralás alkalmával. S mindez (a beszélgetés és a Sindümúzeum is) teljesen díjtalan. 


Amennyiben Ön az őrségi szállás félpanzióvalőrségi szállás medencévelőrségi szállás SZÉP-kártyávalőrségi szállás Őriszentpéteren, netán az őrségi szállás Szalafőn keresőkulcsok mentén keres magának egy őrségi lakosztályt, vagy őrségi szálláshelyet az írástudomány és a szép táj mellé, akkor mi tudjuk ajánlani a legkedvezőbb megoldást! 

Az írástörténet és az őrségi jelkincs iránt érdeklődő igényesek, mint Ön is,  aligha találnak jobbat a veleméri Cserépmadár szállás és Csinyálóháznál, e jellegzetes őrségi szálláshelynél, mert írástörténész által működtetett Cserépmadár szállás és Csinyálóház Veleméren is csak egy van. Igazán kár lenne haboznia, inkább hívja a 06(20)534-2780-as telefonszámot a rovológus által vezetett őrségi szállás lefoglalása végett!



A veleméri Csinyálóház (egy különleges őrségi szállás) mellett várja a felújítást a százhúsz éves pajta

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése