Az acoma indián edényt bemutató 1. ábra bal oldalán kiemeltem az istenidéző szertartás hármas jelcsoportját.
2. ábra. A szójelek nem jelölik a ragozást és gyakran van több jelentésük, ezért a ferde vonalak elolvashatók ragyogj, ragyogj, ragyogj, vagy akár ragyogtál, ragyogtál, ragyogtál alakban is
A szertartás első szakaszában szólongatják az Istent, aminek rögzítésére a székely írás "r" betűjéhez hasonló, de itt a ragyogj szót rögzítő szójeleket használnak.
Középen a létra egyfajta istenjelkép, mert az égbe jutás eszköze s mert az istenidéző szertartások kézikönyvében középen az Isten jelképe, vagy ábrázolása szokott megjelenni. A magyar népi jelhasználatban is megtalálható ez a létraszerű jelforma, ám a hangalakját nem ismerjük. Lehetséges, hogy a szár "úr" hieroglifánk képszerűbb változatával azonosítható, de ez egyelőre nem bizonyos. A hasonló írásemlékek előkerülésével és megértésével talán tisztázódik ez a kérdés is.
A harmadik szakaszban búcsúztatják az istent, amihez a ragyogtál-ként is olvasható ferde vonalat alkalmazták.
Az ábra jobb oldalán a székely írás "r" betűi között a szár szójel látható.
Egy középkori párhuzam a budai Vár kútjából (2. ábra).
Irodalom
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése