Oldalcsoportok

2019. július 15., hétfő

Andronovo edény a "Magasságos Heraklész-folyó" hieroglifikus mondattal

Személyes adósságomat is törlesztem azzal, hogy megpróbálom megtalálni és elolvasni az Andronovó kultúra jeleit. Nem csak azért kell erre sort kerítenem, mert az Andronovó kultúra népességében ott voltak a magyarok elei is, hanem mert e kultúra jeleihez - a tudtomon kívül - eddig is volt valami közöm. Ugyanis, mint arról Sümegi Pál geológus és régész, a szegedi egyetem professzora a közelmúltban tájékoztatott, 1989-ben, az Altáj-hegységben vezetett földtudományi expediciója végén (mivel annak befejezését egy vihar lehetetlenné tette) elmentek a Kulunda sztyeppre is, ahol Szergej Usakin, a barnauli (1) egyetem professzora andronovói feliratos bronzbaltákat ásott ki. Usakin professzor az ásatáson a könyvem segítségével kísérelte meg az andronovói szövegek elolvasását. Ideje követni a példáját. Erre lehetőséget ad az a körülmény, hogy a magyar hieroglif írás már a kőkorban el volt terjedve a Pireneusoktól Dél-Amerikáig.



1/a. ábra. Az Andronovo kultúra edénye, nyakán a magas hieroglifákból álló sorral, derekán az ismétlődő Ak ügy "Heraklész folyó" mondattal (ezek a székely írás "m", "Ak" és "ü" jeleinek előképei), az edény így az istennel azonos Tejút (égig érő fa) szimbólumává, az életerő forrásának jelképévé válik


Az Andronovo kultúra – vagy inkább kultúracsalád – több bronzkori kultúra összefoglaló neve Nyugat-Szibéria és a nyugat-ázsiai sztyeppe területén a Kr. e. II. évezredben. A gödörsíros kurgán-kultúra kései típusa, amelyet általában az indoiráni népekkel szoktak kapcsolatba hozni. Feltételezik, hogy egyik változata, a cserkaszkuli kultúra az iráni népekkel kapcsolatba került ugorok művelődése lehet. Az Andronovo kultúracsalád párhuzamosan fejlődött a kelet-európai sztyeppe és erdővidék Szrubna (gerendavázas) kultúracsaládjával. Mindkét kultúrára jellemző volt a pásztorkodó állattenyésztés és a Dél-Urálban szoros kapcsolatban álltak egymással.



1/b. ábra. A 7000 éves bulgáriai edény ugyanezt a gondolatot képviseli a körben ismétlődő, az Éden négy szent folyóját jelképező Ak ügy "Heraklész folyó" mondatokkal, amelyek az isteni középpontból áradó életerőt és rendet viszik szét a világba 



1/c. Szkíta botvégi jelvény az Ak szár ügy (mai magyarsággal: Heraklész úr folyója) mondattal



1/d. ábra. A makói avar kereszt - a jelei alapján - nem a kereszténységet, hanem a kőkori ősvallási hagyományt képviseli: az Éden központi forrásából eredő négy szent folyót idézi fel, a keresztszárakon ezért olvasható az Ak ügy (mai magyarsággal: Heraklész folyó) mondat s az isteni középpontban is ezért van a lyuk/Lyukó hieroglifa


Az andronovoi edény (1/a. ábra) szimbolikája a széles körben kimutatható párhuzamok (1/b., c. és d. ábra) segítségével megérthető. Az edény és az Éden szó azért hasonló egymáshoz, mert az edény az Éden jelképe. Amiképpen az Éden a Teremtés helyszíne és a világban szétterjedő isteni életerő forrása, ugyanúgy az edényből magunkhoz vett étel is segíti az életerő megújítását. Az archaikus díszítésű edények elolvasható hieroglifái ezt a gondolatot fejezik ki.  



2/a. ábra. Az andronovoi kultúra magas szójele ferde, mert egy magasba vezető lépcsőt ábrázol




2/b. ábra. Magyar hímes tojások a magas kő ábrázolásával és a hieroglifáiknak megfelelő székely jelekkel (fent a magas sarok kő, lent a magas ősi kő mondat olvasható)



2/c. ábra. Magyargyerőmonostori kályhacsempe a magas kövön álló égig érő fa ábrázolásával



2/d. ábra. Jeddito edény a magas kő ábrázolásával, az indián mondat olvasata: Magasságos, jóságos sarok kő, az alsó sorban a megfelelő székely jelek (az "m", a "j", az "s" és a "harmadik k")



2/e. ábra. Kínai banpo tál ábrázolása, a fej felett a Magas sarok kő mondatjellel



2/f. ábra. A kínai "magasba vezető út" szójel a lépcsős toronytemplom ábrázolásának bal oldalából alakult ki, ez a jel már függőlegesre váltott


Az andronovoi edény magas szójele azért nem függőleges, mint azt a néki megfelelő székely "m" esetében megszoktuk, mert az andronovoi kultúra írástudói még emlékeztek e jel forrására, a "magas kő" ábrázolási konvencióra és tudták, hogy ennek ferdén kell állnia. A magas kő ugyanis a lépcsős toronytemplom neve volt s ennek rajzából alakult ki a magas és a hieroglifa. A magas szójel a lépcsős toronytemplom ábrázolásának bal oldalából, a pedig a jobb oldalából keletkezett. Ezekből alakult ki idővel a székely "m" betű és a "harmadik k". Eredetileg szükségképpen mindegyik jel ferde volt, mert lépcsőt ábrázolt s ez jelentkezik az andronovoi edény magas jelén is. A jeleket szülő folyamat dokumentálható kínai (2/e. ábra), sőt indián (2/d. ábra) edények mondatjeleivel is, ami a kulturális kapcsolatok korára, a magyar hieroglif írás kialakulásának igen korai időpontjára is fényt vet.



3. ábra. Az andronovói kultúra edényének Ak ügy (mai magyarsággal: Heraklész folyó) mondata



4. ábra. Az andronovói kultúra Ak hieroglifája, ez a szótag szerepel a patak (pater Ak "Ak atya") és a Heraklész (her Ak am. Óg úr, akiről az ogur népeket elnevezték) szavakban is, mert Ak isten azonos az égi patakkal (a Tejúttal)











5. ábra. Az andronovoi kultúra ügy "folyó" hieroglifája, Erdélyben ma is van egy Feketeügy nevű folyó


A fentiek alapján az andronovoi edény olvasata Magas Ak ügy (mai magyarsággal Magasságos Heraklész folyója).


Jegyzet

(1) Barnaul fontos ipari város és az Altaji határterület székhelye Oroszországban, a Nyugat-szibériai Gazdasági Körzetben az Ob partján.


Irodalom

Varga Géza: Az Éden szó rokona-e az edény szavunknak?


Varga Géza: Magyar hieroglif írás 

Varga Géza: Andronovo tartalom 


Varga Géza: Szkíta tartalom










A csempeszkopácsi templom, amelynek két csodaszép és tanulságos rovológiai nevezetessége is megtekinthető



Magyarszombatfai csupor a kereszt alakú virágkompozícióvá vált Dana és alatta a két kacskaringó és a tengely által alkotott ten szójelekkel, az együttes olvasatuk: Dana ten (mai magyarsággal: Dana isten


Az általunk javasolt őrségi szálláson a magyar hieroglif írásról is folytathat eszmecserét, nem is beszélve a Sindümúzeum díjtalan meglátogatásáról az itt eltöltött nyaralás alkalmával. S mindez (a beszélgetés és a Sindümúzeum is) teljesen díjtalan. Amennyiben Ön az őrségi szállás félpanzióvalőrségi szállás medencévelőrségi szállás SZÉP-kártyávalőrségi szállás Őriszentpéteren, netán az őrségi szállás Szalafőn keresőkulcsok mentén keres magának egy őrségi lakosztályt, vagy őrségi szálláshelyet az írástudomány és a szép táj mellé, akkor mi tudjuk ajánlani a legkedvezőbb megoldást! Az írástörténet és az őrségi jelkincs iránt érdeklődő igényesek aligha találnak jobbat a veleméri Cserépmadár szállás és Csinyálóháznál, e jellegzetes őrségi szálláshelynél, mert írástörténész által működtetett Cserépmadár szállás és Csinyálóház Veleméren is csak egy van. Igazán kár lenne haboznia, inkább hívja a 06(20)534-2780-as telefonszámot az őrségi szállás lefoglalása végett!




Onogesius hun vezér szobra a Csinyálóház (egy különleges őrségi szállás) alatt áll és vár a Teremtővel való koccintásra, "Inkább vagyok itthon Etele szolgája, mint vagyonos ember idegenben"

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése