Bajánsenye egy szép település az Őrségben. A falumúzeum egyik figyelemre méltó tárgya ez a tejesköcsög, amelyen elvileg négy növény (növényi szár) lenne látható, ha az egyik helyét a köcsög füle el nem foglalná.
A szép tejesköcsög e miatt a jel miatt érdemes a kiemelt figyelmünkre, ugyanis a székely írás "sz" betűje ebből a szár hieroglifából alakult ki az akrofónia során. A kérdést részletesen taglalom a nemrégen megjelent Magyar hieroglif írás c. kötetemben (a bolti forgalomban a legolcsóbban a Püski Könyvesboltban kapható).
1. ábra. A bajánsenyei falumúzeum szár jellel díszített tejesköcsöge
Az a tény, hogy a tejesköcsögön elvileg négy "szár" jelnek kellene lennie (az egyiket a fül helyettesíti), arra utal, hogy a tejesköcsög az Éden jelképe (edény szavunk az Éden nevének rokona), vagyis egy világmodell. A világmodellek jellegzetessége ugyanis, hogy a sarkain megtalálható az égbe vezető út valamilyen jelképe s a szár jel (az égig érő fa rajza), éppen ilyen.
A környék népművészetére jellemző ennek a hieroglifának a használata. A szomszédos Magyarszombatfa megmaradt népi remekművei között található egy olyan világmodell is, amelyiken mind a négy szár jel megtalálható (2. ábra). Ez alátámasztja azt, hogy a több évszázados agyagműves-központ mesterei, a gerencséreknek nevezett fazekasok értő módon alkalmazták ezt a szár jelet.
A hieroglifikus szövegek olvasásakor törvényszerű, hogy a szár szójel helyett az úr szót kell olvasni, ha értelmes szöveghez akarunk jutni. Ez jelzi, hogy a szár régebben az isten és az uralkodók elnevezése volt (például Szár László nevében a királyi családhoz való tartozást és a trónigényt jelezhette) s hogy ebből alakult ki az Isten jelzőjeként ma is alkalmazott úr szavunk. Ebből következően ezeken az edényeken - több ezer éves hagyomány maradékaként - az Isten jelképeként szerepel.
A hieroglifikus szövegek olvasásakor törvényszerű, hogy a szár szójel helyett az úr szót kell olvasni, ha értelmes szöveghez akarunk jutni. Ez jelzi, hogy a szár régebben az isten és az uralkodók elnevezése volt (például Szár László nevében a királyi családhoz való tartozást és a trónigényt jelezhette) s hogy ebből alakult ki az Isten jelzőjeként ma is alkalmazott úr szavunk. Ebből következően ezeken az edényeken - több ezer éves hagyomány maradékaként - az Isten jelképeként szerepel.
2. ábra. Magyarszombatfai tányér szár jeles világmodellel, az Éden jelképekből összeállított térképével
3. ábra. A muraszombati múzeum szár jeles tejesköcsöge
4. ábra. Szentgyörgyvölgyi tál, közepén a szár jellel
5. ábra. Régi hopi edény az égig érő fa (a Tejút) jelképekből összeállított ábrázolásával, közepén a szár jel indián megfelelőjével
6. ábra. Azeri szőnyeg az égig érő fa jelszerű (a szár hieroglifának megfelelő) ábrázolásával
A magyar írástörténet kutatását támogatja, ha nálam nyaral a veleméri Cserépmadár szállás és Csinyálóházban, egy hiteles őrségi parasztházban
A veleméri Cserépmadár szállás kertjében, kávé mellett
Amennyiben Ön az őrségi szállás félpanzióval, őrségi szállás medencével, őrségi szállás SZÉP-kártyával, őrségi szállás Őriszentpéteren, netán az őrségi szállás Szalafőn szempontok alapján keres magának őrségi lakosztályt, vagy őrségi szálláshelyet, akkor nálunk megfelelő terepet talál. Az írástörténet és az őrségi jelkincs iránt érdeklődők csak itt és csak nálunk kaphatják meg ezt a legjobbaknak való szellemi csemegét. Volt szerencsém a milánói Boscolo-ban, egy ötcsillagos szállodában is eltölteni néhány napot és állíthatom, hogy az igen magas színvonalú kiszolgálásnak volt egy súlyos hibapontja: az alkalmazottak egy szót sem szóltak a magyar írástörténetről s a szállodai környezetben sem volt egyetlen rovásfelirat sem. Ha Ön ezt a nyaralási malőrt el szeretné kerülni, akkor - amennyiben javasolhatom - hívja a 06(20)534-2780-as telefonszámot!
Egy jellegzetes szobabelső a veleméri Cserépmadár szálláson
Egy jellegzetes szobabelső a veleméri Cserépmadár szálláson
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése