tag:blogger.com,1999:blog-4145701705306697205.post5382989865087405025..comments2024-03-27T06:04:34.381-07:00Comments on Varga Géza írástörténész: Isten szavunk eredeteVarga Géza írástörténészhttp://www.blogger.com/profile/15554917163232038927noreply@blogger.comBlogger14125tag:blogger.com,1999:blog-4145701705306697205.post-87810450964399359862023-04-10T23:38:52.872-07:002023-04-10T23:38:52.872-07:00https://tarsasag.org/isten-szo-etimologia/ A válas...https://tarsasag.org/isten-szo-etimologia/ A válaszcikk szerzője a sumer-magyarológia és a számomra ismeretlen magharizmus ellen érvel. Ám a cikkem lényegét illető Isten = ős + ten "élet, isten" feloldással lényegében nem foglalkozik. Ha az isten szavunk akkád, hettita, vagy akár sumér eredetű is lenne, akkor is felmerül a kérdés, hogy a két alapszót honnan vették ezek a népek s mért vannak meg ezek az összetevők nekünk külön szóként is. Például a ten "élet" szerepel a teng és tenyész szavak tövében is, meg az isten második felében is. Ezért aligha vehettük át az isten összetételt az akkádoktól sem, meg a sumérektől sem. Inkább ők (a suméreket és az akkádokat megelőző hattiak) vették át a mi őseinktől ezt a két összetevőt. Miközben a kínai tien is "isten" jelentésű. S az indián Tenochtitlán nevében is a mi ten-ünk szerepel? Vajon ők honnan vették még a sumérek megszületése előtt? A hieroglifikus szövegeink adják erre a magyarázatot: kőkori magyar szavakról van szó, ami átkerült a többi nyelvbe is. Ezért van benne a Mas d' Azil-i 15 000 éves jelkészletben és az indiánok hasonló korú jelkészletében is ez a két hieroglifa.Varga Géza írástörténészhttps://www.blogger.com/profile/15554917163232038927noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4145701705306697205.post-59181609569821029462023-01-13T23:37:17.706-08:002023-01-13T23:37:17.706-08:00Kösz! Hársing László az egyik professzorom volt. Kösz! Hársing László az egyik professzorom volt. Varga Géza írástörténészhttps://www.blogger.com/profile/15554917163232038927noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4145701705306697205.post-44127700208770172122023-01-10T23:19:25.146-08:002023-01-10T23:19:25.146-08:00Hársing László
A tudományos érvelés logikája
A t...Hársing László<br /><br />A tudományos érvelés logikája<br /><br />A tudományos kutatás válaszkeresés jól formulázott kérdésekre. <br />E keresés során alternatív válaszlehetőségek fogalmazódnak meg, <br />amelyek mint "igazságjelöltek" versengenek egymással. <br />E rivális hipotézisek összemérésénél alkalmazott logikai eljárásokat nevezzük tudományos érvelésnek. <br />Az adott korban elérhető tudományos igazságot az a válasz képviseli, amely győztesként kerül ki ebből a küzdelemből. <br />A szerző a magyar logikai irodalomban elsőnek vállalkozik a tudományos érvelésnek mint megismerési szituációnak az elemzésére. <br />Megismerheti az olvasót az argumentáció egyszerűbb és bonyolultabb formáival. <br />Tárgyalja a klasszikus és a valószínűségi logika, <br />valamint a szemantikai információelmélet jelentősebb tételeit, <br />és ezek segítségével a főbb érvelési módok egzakt formulázását adja. <br />Az egyes argumentációs eljárásokat igyekszik tudománytörténetileg jelentős példákon szemléltetni. <br />Olyan szabályokat is megfogalmaz, <br />amelyek lehetőséget nyújtanak a versengő hipotézisek közötti ésszerű választásra.<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4145701705306697205.post-79818596059324113102022-04-26T04:26:08.594-07:002022-04-26T04:26:08.594-07:00Ennek a magyarban az íz és az ős felelhet meg. Kös...Ennek a magyarban az íz és az ős felelhet meg. Köszönöm a hozzászólást!Varga Géza írástörténészhttps://www.blogger.com/profile/15554917163232038927noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4145701705306697205.post-33163643689378019302022-04-26T00:42:55.702-07:002022-04-26T00:42:55.702-07:00"Is" jelentése vogul es ostyák nyelveken..."Is" jelentése vogul es ostyák nyelveken: árnyék lélek; lehelet szellem. Ezek a jelentések maga az életre vonatkoznak. Esetleg a föld-ég kapcsolatot jelképezik kevert eredetű szótagok. Tengri belénk leheli az életet. ....vagy így valahogy.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4145701705306697205.post-60127128464717801412021-07-11T20:41:49.726-07:002021-07-11T20:41:49.726-07:00Kedves Laci! Köszönöm a hozzászólásodat!Kedves Laci! Köszönöm a hozzászólásodat!Varga Géza írástörténészhttps://www.blogger.com/profile/15554917163232038927noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4145701705306697205.post-61131957221794798852021-01-08T03:17:26.787-08:002021-01-08T03:17:26.787-08:00IS-TeN szavunk torzóként maradt ránk
Az EGY fogalo...IS-TeN szavunk torzóként maradt ránk<br />Az EGY fogalom és iS-TeN szavunk más nyelvekben is visszatérő kapcsolatait vizsgálva juthatunk el a megfejtésig.<br />Az „isten” szavunk torzóként maradt ránk, azért nem is érthetjük igazán a jelentését.<br />A piramisépítő magaskultúrák holisztikus szemlélete, amely átvészelte a jégkorszakot, az ősnyelv segítségével ma is rekonstruálható.<br />A szemlélet lényegét, az UNIverzum „háromság, mint EGYség” fraktálszerkezetét a máig élő „ATYA 😊) úR-iS-TeN” kifejezés tartalmazza.<br />Az ATYA az EGY megszemélyesítéseként fogható fel, a (h)úR-iS-TeN eredetileg „KöR-iS-TeN”-ként hangzott, és az ismert 3 féle hullámjelenség egykorú (magyar) megnevezését tartalmazta. (A „K>H”, ismert átmenet, a „H” gyenge hangzó , időnként lekopik.)<br />Más megközelítésben ez az Anyag (Föld+Hold) – Energia (NaP, 1. gyújtópontban) – Információ ( precessziós kúp > „BoLDoGasszony”, 2. gyújtópontban) háromság egysége.<br />Tehát a képen látható férfialak az „EGY” megszemélyesítőjének, az „Atyának” a megfelelője. Felismerhető a közös TeNgelyre fűzött 3 jelképről, a „Napba öltözött BoLDoGasszony” együttállás jelképes megvalósításáról.<br />A FeJ a TöRzshöz képest 23 fok körüli dőlésszöggel, egy kúp alkotójaként körbe forgatható. A FeJen lévő kúp alakú süveg („frígiai sapka”) tehát a „BoLDoGasszony” jelképe.<br />A „KöR-iS-TeN” háromságban a „KöR” (a Nő, a FöLd+Hold), az „iS, íZ” > uS (a Férfi, az íZzó Nap), a TeN(gely) a minden poNTjában Információt („TéNy”t) tartalmazó „TéR” megfelelője.<br />A bal oldalán a KaRd> a „KöR”, jobb kezében a TőR>a „TéR”, a hátán a Nap, a fején a „precessziós kúp”. Az erőszakolt elrendezés, hátán a Nappal kínálja a magyarázatot. Szemből nézve így a „Napba öltözött BoLDoGasszony” együttállást élvezhetjük, hacsak jelképesen is!<br />Június 21. kitüntetett nap az évben. A Föld és a két gyújtópont az Ekliptika hossztengelyére kerül. A 2. gyújtópont kerül a Földhöz közel, így a „hátán lévő Napba” öltözik a földi szemlélő számára.. A nyári napforduló napján hajnalban transzmissziós hologram megtekintésére nyílik lehetőség. Bepillantást nyerhetünk a Mennyországba.<br />A niceai zsinaton átértelmezték a KöR-iS-TeN háromságot. A KöRt, a Nő, a FöLd jelképét kiebrudalták belőle. Az egyenlőség jelet arrébb csúsztatva: ATYA-ÚR = iS-TeN, az ATYA a háromság része lett! . A „(h)úR”-ból Férfi lett! (a német „HeRR”-nek mondja).<br />A természetes EGYség immár nem érvényesül, Az „iS-TeN” elnevezés tehát a „transzcendens” szférát takarja. Ennek a Földdel nincs már szerves kapcsolata. Két ezer év óta az „iS” és „TeN” gyökök önálló életre keltek, bár az EGY-gyel a kapcsolatuk nem tagadható: O-DiN, Wo-TaN, „aGYin”=eGY.<br />„Napisten-hit” nem létezik. Ha egyszer tudom/ismerem a Naprendszer, az Univerzum összefüggéseit, akkor nem szükséges „hinnem” azt! Aki a precessziós kúpot ismerte, az legalább 15 ezer éves megfigyelés sorozat eredményeire támaszkodhatott.<br />Angol földön a 8. században még magyarul beszélhettek! A „SToNe”= „Kő” elnevezés legalábbis erre utal. Varga Géza „iSTeN” szavunk mássalhangzóit fedezi fel benne. De ne álljunk itt meg! A „SToNe” sziklás (h)EGYet is jelöl! Vagyis felsejlik az eredeti képlet: a holisztikus szemlélet „Minden EGY”! alapvetése.<br />A KöR-iS-TeN háromság az égitestek alábbi sorrendjét modellezi: Föld - Nap(1.gy.p.) – forgásTeNgelyek eredője (2.gy.p.). Ez a sorrend a téli napforduló időpontjában érvényes. Megjegyzendő, hogy a kusita (kasszu) birodalom neve KuR-TeN-iZ volt (Padányi Viktor). Ez a háromság ugyanúgy az EGYre utal, bár a nyári napforduló időpontjában érvényes felállás tükröződik benne.<br />Fentiekről bővebben a http://koristen.uw.hu alatt!Berényi László Gézahttps://www.blogger.com/profile/07132809954785613314noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4145701705306697205.post-72135493725960195662019-10-01T10:45:32.051-07:002019-10-01T10:45:32.051-07:00Jogos! Köszönöm a pontos meghatározást!Jogos! Köszönöm a pontos meghatározást!Varga Géza írástörténészhttps://www.blogger.com/profile/15554917163232038927noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4145701705306697205.post-46943911955262960602019-10-01T06:13:21.886-07:002019-10-01T06:13:21.886-07:00Péter Drpéntek a fészbukon: Az "Isten" s...Péter Drpéntek a fészbukon: Az "Isten" szó története a magyar nép története...a magyar nép őstörténete...<br />Varga Géza írástörténészhttps://www.blogger.com/profile/15554917163232038927noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4145701705306697205.post-84655869566493125542019-08-04T06:09:19.889-07:002019-08-04T06:09:19.889-07:00Laszlovszky András egy "Update sumerosoknak –...Laszlovszky András egy "Update sumerosoknak – válasz Varga Gézának" c. cikkben szólt hozzá az álláspontomhoz: https://laszlovszkyandras.blog.hu/2019/08/02/update_sumerosoknak <br /><br />Kedves András! Köszönöm a pontosítást, amelyik formailag helyes, a lényegen azonban nem változtat. Az isten szó az akkádból adatolható. Az Isten szó azonban nem csak az akkád sajátja, hanem igen régi, nemzetközi szó. Például az ős és a ten szójelek is előfordulnak már a kőkorban is. Nemzetközi szó volt és az is maradt sokáig. Erről persze egy cikket kellene írnom. Varga Géza<br /><br />Laszlovszky András: Hát persze. A "lényegen" soha, semmi nem változtat. Mondhat bárki, bármilyen cáfolatot, az éppen tévedés lesz, de a többi marad. Hogy egyébként minden egyes ilyen állítást megcáfoltak már ezerszer, attól is minden marad, mert nem az a lényeg, hogy igaz legyen, hanem hogy stimmeljen a prekoncepcióba. Az ilyen tévedések alapjaiban kéne megrengessék a bizalmat az egész álkoncepcióban, a felületességet és a módszertani problémákat kéne tisztázni, de aki egyszer elhitte ezeket, azokat már nem lehet felébreszteni.<br /><br />Kedves András! Nem cáfoltad meg a cikkemet, csak pontosítottad az egyik adatát. A bizalmat megrengethetik, de a nyelvi összefüggéseket nem. A módszertant illetően pedig az a véleményem, hogy finnugrista egyetemeken (helyesen, de eltúlzottan) nagy jelentőséget tulajdonítanak a nem érdemi hivatkozási precízkedésnek, ám mellékesként kezelik, sőt elősegítik a fontos adatok elhallgatását. Például ez esetben mintha a sumérben megtalálható lenne az as "isten" és a tin "élet", amiből valakik összerakták az isten szót. Elvileg lehettek volna ezek az akkádok is, de ott van a hatti Estan istennév is, ami ezt cáfolja. Ők Kr. e. 3000 táján már ki is haltak, azaz megelőzhették az akkádokat. Mivel a hattiak a szkíták elődei, úgy néz ki a helyzet, hogy az akkádok mégis csak valami szittyagyanús kultúrszót vettek át. ÜdvgVarga Géza írástörténészhttps://www.blogger.com/profile/15554917163232038927noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4145701705306697205.post-26708307020161379542019-06-04T00:59:27.188-07:002019-06-04T00:59:27.188-07:00SEMMI= SEMMISÍTŐ - PUSZTÍTÓ
SEMMI= SEMMISÍTŐ - PUSZTÍTÓ<br />A-zhttps://www.blogger.com/profile/12598614006983216812noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4145701705306697205.post-60045574659566493192018-08-04T07:32:48.154-07:002018-08-04T07:32:48.154-07:00Köszönöm a figyelmedet!
Köszönöm a figyelmedet!<br />Varga Géza írástörténészhttps://www.blogger.com/profile/15554917163232038927noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4145701705306697205.post-7952666777527693432018-08-03T16:06:19.097-07:002018-08-03T16:06:19.097-07:00Kitűnő munka. Tűpontos érveléssel adatolva vezeti ...Kitűnő munka. Tűpontos érveléssel adatolva vezeti Varga Géza tollát az ihletett és felkészült értelem.alexhttps://www.blogger.com/profile/04106899844377088082noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4145701705306697205.post-84614792333769489972018-08-01T19:03:15.086-07:002018-08-01T19:03:15.086-07:00Kromek Pál
Kedves Géza, teljesen egyetértek a vé...Kromek Pál <br /><br />Kedves Géza, teljesen egyetértek a véleményeddel, ugyan más szemmel nézzük.<br />Igaz az elején a "Tudósaink" gondolásának bemutatása kicsit fárasztott, mégis elismerem, hogy minden alkalommal szükség van a "hivatalos" és tudományosnak hazudott gondolatok bemutatására.<br />Ahogy én látom az IS TEN szavunkat: <br />Az IS gyökről hánya vetetten pár mondat:<br />A magyar nyelvben a CF szótár ismerete óta egy tőről fakad az IS, ŐS, US. Nyelvi, képi és gyökkapcsolatuk számomra egyértelmű. <br />A magyar nyelvben az "I" hangnak különleges felemelő tulajdonsága van. Ezért maradhatott meg a mai napig az IS TEN szavunkban, ezen változat, ugyanis a széles ajaknyílással képzett magas magánhangzók: e, é, i, í. (isten, szent, tisztel, él, élet). Mind a nyitottságra az életre utalnak.<br />Az ajakkerekítéssel képzett magas Ö, Ő, a befogadást , a védelmet, jelképezi, mint a NŐ és ŐR szavunk, melyből mellékesen jön az ÖR-dög.<br />Közben a mély magánhangzók: a, á, o, ó, u, ú kar, kér, árok, vad, mag, úgy, a határt jelentik.<br />Itt kell megjegyezni, hogy az "I" hang nem bontható fel, hangmagassága kitölti szinte a teljes, ember által használt hangok skáláját. Nem létezik a nyelvünkben, a magyarban, magas vagy mély "I" hang. Csak rövid és hosszú. Ez azért elgondolkodtató a témában, mert minden magyar magánhangzónak létezik magas és mély párja, ahol általában a magas az isteni, a mély földi szintet jelenítik meg. Ez az "I" hangra nem jellemző.<br />Amit megállapíthatunk az IS, ŐS, US alakokról elsősorban az I, Ő, Ú hangokon keresztül, hogy a nyelvünk más-más rétegéből származnak. <br /><br />Ebből azt a következtetést lehet levonni, hogy az időben és térben történő előfordulásuk, azok rokon képi, és jelentés tartalma a Te levezetésedet alapján is bizonyított. Gondolom több régészeti történelmi, esetleg nyelvi vizsgálattal, még több kapcsolat tárható fel.<br /><br />Az "S" hangról itt nem fejtem ki a véleményem, mert, gyökhang révén több oldalt írtam róla, majd felteszem valahova. Csak egy gondolatot a jelentése ŐS. <br />Ami érdekes tulajdonsága az a magyar kiejtése: "eS" vagy "Sö". Ezek fordított olvasata még érdekesebb ami "Se" vagy "Ős" ahol az Őst kitárgyaltuk, ellenben a "Se" az magyarul semmi azaz "sem" talán SEMita?<br /><br />Most eddig van hangulatom írni. Talán folytatom. <br /><br />Talán még ennyit: TEN szintén isten ahogy régen mondták tenmagad. És még egy gondolat, mindkét gyök hordozza a férfi és a női tulajdonságokat is.<br /><br />A lényeg az, hogy újra elmondom:<br /><br />JÓ ÚTON JÁRSZ<br /><br />Megjegyzés: régebben megvettem a könyved, igaz csak erőszakoskodások után kerítették elő a Siófoki plázában, jó mélyen volt. Gratulálok, szép munka. Kicsit sajnálom, mert magammal hordom, kopik, de így naponta belenézek, és meglepődők.Varga Géza írástörténészhttps://www.blogger.com/profile/15554917163232038927noreply@blogger.com